۱۳۸۹ مرداد ۱۸, دوشنبه

chiken tikka masala

چیکن تیکا ما سالا
این دستور من از سایت pioneerwoman پیدا کردم البته دستور و رسپی هایی مختلفی‌ وجود داره و هرکس با روش مختلفی‌ درست می‌کنه،اصل این غذا مشخص نیست مال کجاست،بعضی‌‌ها میگن مال هند هست بعضی‌‌ها میگن مال انگلیس هست،بهر حال الان خیلی‌ از رستوران هایی انگلیس این غذا رو سرو می‌کنن و هرکس رسپی مخصوص خودش داره،ولی‌base همه اونها سس گورجه فرنگی‌ و مرغ و ماست یا خامه هست.حالا هرکی‌ مرغ دوست داره این دستور رو درست کنه حتی اگه مرغ دوست ندارید این رسپی رو امتحان کنید مطمئنأ خوشتون میاد.




مواد لازم
سینهٔ‌ مرغ ۲ عدد
پیاز ۱ عدد بزرگ
خامه ترش ۲۵۰ گرم
گرام ما سالا ۱قاشق
زیره ۱ قاشق
زنجفیل ۱ عدد متوسط
سیر ۲ عدد
کره ۱ ۵۰ گرم
گورجه فرنگی‌ ۵ عدد



پاپریکا
شکر ۱قاشق
نمک
گیشنیز


مواد لازم برای برنج(بدلخواه)
برنج باسماتی ۲ پیمانه
نخود فرنگی‌ ،هویج به میزن لازم






طرز تهیه
کره رو درون ماهی‌ طبع می‌ریزیم.
پیاز خورد کرده و اضافه می‌کنیم.
سیر را لهٔ کرده اضافه می‌کنیم و زنجفیل را رنده می‌کنیم و اضافه می‌کنیم.(من سیر تازه پیدا کردم از پودر سیر استفاده کردم)
وقتی‌ کمی‌ تفت دادیم ،کاری،گرام ما سالا و نمک و زیره اضافه می‌کنیم.گورجه فرنگی‌‌های خرد کرده و به مواد اضافه می‌کنیم،۱ قاشق شکر را اضافه می‌کنیم(حتما شکر اضافه کنید)بعد درظرف را میبندیم حدود ۸ دقیقه میذاریم بپزن.
بعد مرغ را به تکه‌های کوچک برش میزنیم و کنار میذاریم.
اگه پلو پزا دارید که خیلی‌ راحت برنج رو میریزم با ۲ پیمانه آب و کار و نمک و مقداری زرد چوبهٔ و میذاریم که دم بکشه.


وقدی آب برنج تبخیر شد نخود فرنگی‌ و هویج پخته شده را اضافه می‌کنیم.
سس آماده شده رو از ظرف خارج می‌کنیم و در همون ظرف مرغ‌های تیکه شده را اضافه می‌کنیم،
و یکم تفت میدیم،و داره ظرف رو میذاریم که یکم مرغ‌ها پخته بشن.بعد که مرغ‌ها پخته شد،مایه سس را اضافه می‌کنیم وگیشنیز ساتروی میکنی‌
 و به مواد اضافه می‌کنیم ومخلوط می‌کنیم زیر گاز را خاموش می‌کنیم و خامه ترش یا ماست اضافه می‌کنیم و باهم مخلوط می‌کنیم .


هنگام سرو اول برنج می‌ریزیم بعد از مایه آماده شده روی اون یا میتونید به صورت جدا سرو کنید.


من گیشنیز پیدا نکردم و از جعفری استفاده کردم ولی‌ بازم خیلی‌ خوشمزه شد،ما خیلی‌ دوست داشتیم حتما امتحان کنید خیلی‌ خوشمزست.
با تشکر از شوهر گرامی‌ بخاطر عکسهای و تزیین غذا.





۶ نظر:

مریم گفت...

خسته نباشی عزیزم.حتما درست میکنم.

Ashpaz گفت...

حتما درست کن مریم جون واقعا خوشمزست.مرسی‌ عزیزم.

ناشناس گفت...

che hazi bordim maaaa
bah bah

ناشناس گفت...

سلام من از دستور شما استفاده کردم و نتیجه عالی بود. مرسی از دستور خوبتون. راستی عکس غذایی رو که پختم می تونید در صفحه آشپزی ایرانی در فیس بوک ببیند. باز هم ممنون

ناشناس گفت...

salam khanom man mikham emroz in ghazaro drost konam ama khameh torsh nadaram khameh mamli dara nmdonam natijash che mishe.....bazam merci bekhatere khorakhay khoshmazaton.

Ashpaz گفت...

دوست عزیز مقداری خامه ی معمولی‌ با ماست ترش مخلوط کنید،همین خامه ی ترش به دست میارید،و میتونید استفاده کنید این غذا خیلی‌ خوشمزه هست،امیدوارم درست کنید و دوست داشته باشید.