۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

زولبیا

دیروز زولبیا پزون داشتیم ،آقای شوهر دست بکار شد رفت سراغ درست کردن زولبیا،البته منم کمک کردم اما کار اصلی‌ رو خودش انجام داده که باید صمیمانه تشکر کنم.


پست بامیه کلی‌ طرفدار پیدا کرد که خیلی‌ از دوستان در فیسبوک کامنت گذاشتن بودن و پرسیده بودن که چرا بامیه‌ها نرم شد باید بگم مال من هم بعد از ۱ روز نرم شد که بعد فهمیدم ایران از گلوکز استفاده میکنند و گلوکز باعث می‌شه که بامیه‌ها نرم نشه اینو گفتم که بگم قنادی در ایران خودش تریک داره که شاید ما ندونیم ولی‌ بازم در غربت بامیه نعمتیه حتا اگه نرم بشه.




مواد لازم برای این زولبیا
شربت که طرز تهیه را اینجا گفتم


۲۰۰گرم    نشاسته
۱۸۰ گرم    ماست
۲۰ گرم    آرد
يك قاشق سوپخوري    زعفران حل شده
يك قاشق چايخوري    روغن جامد
يك دوم قاشق چايخوري    جوش شيرين
يك قاشق سوپخوري    آب يا گلاب


یا




نشاسته ۱ لیوان
ماست ۱ لیوان
آرد ۲ قاشق غذا خوری
زعفران نمیخواد
گلاب ۱ قاشق غذا خوری
روغن ۱ قاشق غذا خوری
جوش شیرین نصف قاشق سوپ خوری

طرز تهيه:
نشاسته و ماست را مخلوط كرده
، چند دقيقه اي صبر مي كنيم تا نشاسته در ماست خيس خورده و به راحتي حل شود. 
سپس آرد را اضافه مي كنيم و با همزن خوب به هم مي زنيم تا مايع زولبيا صاف و يكدست شود. روغن جامد را اضافه كرده و در حين به هم زدن آب يا گلاب را همراه با زعفران حل شده به مايع اضافه مي كنيم و آن را در قيف مخصوص مي ريزيم.ما زعفران اضافه نکردیم ولی‌ اگه اضافه کنید رنگش بهتر می‌شه در اين مرحله جوش شيرين را هم اضافه مي كنيم و مايع را خوب به هم زده،
در حالي كه روغن روي شعله قرار دارد، زولبيا را توسط قيف در روغن كاملا داغ به صورت دايره هاي بزرگ و كوچك فرم مي دهيم و بلافاصله پس از كمي سرخ شدن آنها را پشت و رو مي كنيم.


زولبياها را در شربت قرار مي دهيم و پس از۱۰ تا ۱۵دقيقه آنها را از شربت خارج كرده و در صافي قرار مي دهيم تا شربت اضافه آن خارج شود.




* يادآوري: براي سرخ كردن باميه و زولبيا از روغن مايع استفاده كنيد، چون روغن جامد باعث سفت شدن آنهاخواهد شد.

۶ نظر:

Mohsen گفت...

chera dastoore mano eshtebahi neveshti
neshaste 1 livan
masht 1 livan
ard 2 ghashogh ghaza khori
zaferoon nemikhad
gholab 1 ghashogh ghaza khori
roghan 1 ghashogh ghaza khori
joosh shirin nesfe ghashogh soup khori

ناشناس گفت...

che ba mazzeh

khaleh sara گفت...

salam yasi jan khaili ali shodeh dastet talaaaaa

marjan گفت...

Salaaam, man tazeh ba weblogetoon ashena shodam, koli khoshhalam ke inja ro peida kardam, merci ke in hame vaght mizarid o inghadr khoob tozih midin,
man ye soal dashtam, man zoolbia dorost kardam vali narm shod, yani oon model tordi ke too iran hast nashod, be nazare shoma eshkale kar koja boodeh?
momkeneh ke izad ya kam too sharbat negah dashtam ke intori shodeh?
merci marjan

Ashpaz گفت...

مرجان عزیز خوشحالم که به بلاگ من سر میزنی،مال من هم روز ۲ همینطور شد بعد فهمیدم که در ایران قنادی‌ها از گلوکز استفاده می‌کنن که باعث می‌شه سفت و ترد بشه ولی‌ بازم اگه بیشتر در شربت نگهش دارید فرقی‌ نمی‌کنه فقط در مزه تفاوت داره،اگه سوألی بود در خدمتم عزیزم.

Ashpaz گفت...

مرجان عزیز خوشحالم که به بلاگ من سر میزنی،مال من هم روز ۲ همینطور شد بعد فهمیدم که در ایران قنادی‌ها از گلوکز استفاده می‌کنن که باعث می‌شه سفت و ترد بشه ولی‌ بازم اگه بیشتر در شربت نگهش دارید فرقی‌ نمی‌کنه فقط در مزه تفاوت داره،اگه سوألی بود در خدمتم عزیزم.