۱۳۸۹ شهریور ۱, دوشنبه

دلمه‌

دیروز داشتم تو گوگل دنبال یه دستور غذای عربی‌ می‌گشتم به یه سایت برخورد کردم دیدم وای چقدر عکسش برای من آشناست بعد که دقت کردم فهمیدم که این عکس هارو تو یه بلاگ ایرانی‌ دیدم باهم مقایسه کردم دقیقا همون عکسرو اومده گذشته تو بلاگش با ترجمه فارسی حتی سایت عربی‌ اومده بود اسم سایتش رو گذشته بود رو عکس اومده عکس هارو بریده و کوچیک کرده به اسم خودش زده تو بلاگش اونوقت کلی‌ از کارش تعریف کردن،آخه چرا ما اینجوری هستیم ،کار دیگران رو جای کارای خودمون می‌زنیم و خوشحال میشیم که از ما تمجید می‌شه.بهر حال این حرف تو گلوم گیر کرده بود باید می‌گفتم.
بگذریم من یه دختر عمو دارم که عاشق دلمه من هروقت زنگ باهم صحبت می‌کنیم میگم چیزی لازم نداری از اینجا میگه نه خودت بیا دلمه درست کن،البته من دلمه کلم برای اون درست می‌کنم ولی‌ دیروز که داشتم این دلمه‌های خوشکل رو درست می‌کردم یاد دختر عموم افتادم،بعضی از غذا‌ها خاطرست برای ما،شاید برای شما هم این اتفاق‌ها پیش بیاد.
حالا بگذریم بریم سراغ این دلمه‌های خوشرنگ و خوشکل .

مواد لازم
فلفل دلمه‌ای رنگی‌ ۵ عدد
گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم
لپه نصف پیمانه
جعفری
زرشک
نمک 
برنج ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد
مواد لازم برای تهیه سس
رب گورجه فرنگی‌ ۳ قاشق 
آبلیمو ۲ قاشق
شکر ۵ قاشق
زعفران آب شده ۱ قاشق چای خوری
فلفل
طرز تهیه
برنج رو با ۲برابر آب درون قبلم یا پلو پز می‌ریزیم و نمک و روغن اضافه می‌کنیم و میذاریم که حالت کته ای بشه.
پیاز را خرد کرده و در روغن سرخ کرده
وقتی‌ طلائی شد گوشت چرخ کرده اضافه کرده و نمک و فلفل و مقداری زرد چوبهٔ اضافه کرده و سرخ می‌کنیم.
احتیاج به اضافه کردن رب نیست زرشک را خیس می‌کنیم و جعفری هارو ساتوری می‌کنیم به گوشت اضافه می‌کنیم و مقدار کمی‌ تفت میدیم .
لپه هارو از شب قبل خیس می‌کنیم و میپزیمشون،نباید لهٔ بشن. برنج را با گوشت چرخ کرده و لپه را باهم مخلوط میکنیم و کامل هم می‌زنیم تا همه مواد با هم مخلوط شود.
و میذاریم یه کنار تا بعد که بریم سراغشون.
فلفل دلمه‌ای هارو سرشون رو به اندازه ۲سانتیمتر جدا می‌کنیم
 و تخم حاشو بیرون میاریم.


حالا با قاشق موادی رو که آماده کرده بودیم داخل فلفل‌ها می‌کنیم
  فشار میدیم تا با مواد بیشتری پر کنیم.
وقتی‌ همی‌ مواد را اضافه کردیم درون ظرف گود اونهارو میچینیم سعی‌ کنید ظرفی‌ انتخاب کنید که مناسب فلفل‌ها باشه و قشنگ در کنار هم بتونید بچنید و فضای خالی‌ نداشته باشه. ته ظرف را روغن میزیرم و فلفل هارو میچینیم روش .


حالا سس رو آماده می‌کنیم رب گرجه فرنگی‌ و بقیه مواد سس را اضافه می‌کنیم و حدود ۱/۵ لیوان آب اضافه و حل می‌کنیم .


سس را به مواد اضافه می‌کنیم و زیر گاز را روشن می‌کنیم و درظرف را میبنیدم تا قشنگ بخار پزبشه هر از گاهی از سس درون ظرف را روی مواد فلفل دلمه ی بریزید اگه دیدید آب کمی‌ داره مقدری آب اضافه کنید،اگه ترش مزه دوست دارید کمتر شکر اضافه کنید ولی‌ من همیشه ملس درست می‌کنم یعنی‌ به مقدار مساوی که نه شیرین باشه نه ترش این مورد دیگه سلیقی بستگی به خودتون داره.
بعد از حدود ۲ ساعت آمده هست درون ظرف بچینید و نوش جان کنید.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

man asheghe dolmam, albatte dolmeye barge mo va bademjoon. kash oona ro ham dorost mikardi.
merci

fatemeh گفت...

are bazia kheili ...., aberoo har chi irani hast too donya mibaran,to hesab kon vaghti kordanesh taghalob mikone, dige vaay be hale adamaye aaddi.
dolmatoon ham kheili ghashang shode, adam too in mahe ramezan dahanesh aab miofte

Ashpaz گفت...

fatemeh jan dolmeye barg dorost kardam vali marhale be marhale nist ke bekham tarze pichidanesho yad bedam hatman barg mo mikharam dorost mikonam.

ناشناس گفت...

yam yam

ناشناس گفت...

مرسی یاسمن جان مطالبت بسیار آموزنده و مفید هستند سپاسگزار که تجربیاتت رو در اختیار ما میذاری. ضمنا برونی رو درست کردم فوق العاده بود راستش به عکس گرفتن نرسید!!!!!!!!!!!

ناشناس گفت...

ashpaz joon engari dige post nemizari?

نگار گفت...

mmmmmm
bah bah

ناشناس گفت...

What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I've found It positively useful and it has helped me out loads. I hope to contribute & aid other users like its aided me. Good job.

online http://health-drugstore.com/ hJKup*@V