۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

ته حلوا

یه توضیح بدم که اسمش تر حلوا هست ولی‌ ما شیرازی‌ها (ر) رو تلفظ نمیکنیم و میگیم ته حلوا گفتم گفته باشم بعد نگین این دختر چه بی‌ سواد.



همینطور که شما درخواست کرده بودید و من قول داده بودم این ته حلوای خوشمزه را درست کردم ،با اینکه یخچال پر از کیک و شیرینی‌ هست ولی‌ بخاطر اینکه قول داده بودم باید درست می‌کردم.این دستور که میزارم خیلی‌ خوب و خوشمزست،یاد ایران می‌افتم،البته دست مامانم درد نکنه این تر حلوا دستور مامانی هست.

مواد لازم 

آرد برنج نصف پیمانه
شیر ۷ پیمانه
نشاسته ۱ پیمانه
آب ۲پیمانه
شکر ۲/۵ پیمانه 
گلاب ۱ پیمانه
زعفران به مقدار لازم








شما پیمانتون بستگی به خودتون داره میتونید از ۱ لیوان استفاده کنید یا یک استکان کوچیک ولی‌ هر پیمانه که انتخاب می‌کنید تا آخرش با همون استفاده کنید و مواد رو اندازه گیری کنید.

طرز تهیه
آرد برنج و شیر را قبل از اینکه روی گاز بذاریم مخلوط می‌کنیم بعد روی گاز میذاریم
،در ظرف دیگر نشاسته و آب را مخلوط می‌کنیم بعد به موادی که روی گاز هست اضافه می‌کنیم
 اید آنقدر هم بزنیم تا یکدست شود
،مثل فرنی یکدست می‌شه
،وقتی‌ مثل فرنی شد شکر را اضافه می‌کنیم
 بعد گلاب را اضافه می‌کنیم
وقتی‌ دیدیم  قل قل میزند گاز را خامش می‌کنیم

و مواد را داخل ظرف مورد نظر می‌ریزیم،میتونیم نصفش رو با زعفران مخلوط کنیم تا موادمان ۲ رنگ شود خیلی‌ راحت و خوشمزه.

بعد از نیم ساعت که بیرن از یخچال بود میذاریمش تو یخچال حدود ۳ ساعت تا کاملا ببنده و خنک بشه،بعد میتونید مثل من برش بدید که به شکل لوزی لوزی بشه یا میتونید تا هر ظرفی‌ که بخواید سرو کنید.

راستی‌ وقتی‌ برش زدید یا تو ظرف سر بسته بذرید یا روشو سلفون بکشید تا ۱ هفته میتونید استفاده کنید بدون کوچکترین تغییر مزه ای.

من بعد از اینکه ته حلوام درست شد دست درد گرفتم ،باید مراتب هم بزنید که نچسبه وته نگیره،یا اینکه قشنگ با هم مخلوط بشه و گلوله شکل نشه،از من گفتن بود این نکات را رعایت کنید تا یه ته حالوا توپ بخورید و یاد ایران بیفتید.


اگه کیفیت عکسها خوب نیست شرمنده بخاطر اینکه تنها بودم و حواسم بود که ته حلوام خراب نشه



اگه هم درست کردید از طعمش خوشتون اومد به من و مامانم هم دعا کنید ،چون این دستور خوشمزه رو من از مامانم یاد گرفتم.


۹ نظر:

maral گفت...

vaaaaay kako inja ro
yade shiraz oftadam, hesabi dastet tala
migam ashe kashk ham dorsot mikoni baramoon?

Ashpaz گفت...

مارال عزیز،اول از همه حلیم بادمجون و آاش رشته تو نوبتن ولی‌ درخواست شما هم چشم حتما در ماه رمضان درست می‌کنم ولی‌ نمیتوانم تاریخ دقیق بگم که کی درست می‌کنم ولی‌ حتما درست میکن عمو.:)

maedeh گفت...

salam yasaman jun khubi?webloge kheili ghashangi dari tabrik mgam ma behesh migim halvaye shir kheili khoshmazast vali ye khanevade bayad baraye ham zadanesh basij shan

ناشناس گفت...

وای چه غذای مفیدی برای ماه رمضان هست دست و پر شما درد نکنه منتظر دستورهای دیگه می مونم تازه وبلاگ شما رو پیدا کردم مرسی که تجربه ها تون رو تقسیم می کنین

Ashpaz گفت...

مرسی‌ مائده جان بخاطر کامنتت عزیزم،حالا من که یه خانواده رو بسیج نکردم ولی‌ دستم شکست:)

MMR گفت...

va injast ke jomleye maroof tekrar mishe: besayar ziba, manteghi va matin
:*

ناشناس گفت...

تازه بلاگ شما رو پیدا کردم . این حلوا شیرازی واقعن خوشمزه است . تو این هوای دام کرده هلند حسابی چسبید . دستتون درد نکنه.
قربون شما، سمیرا

Ashpaz گفت...

سمیرا جان خیلی‌ خوش حالم که دوست داشتید

مرو گفت...

یاسمن عزیز سلام
اینکه تصادفی به این وب لاگ سری زدم بسیار خوشحالم و سپاسگذار که تجربیات خودت را به دیگران نیز اموزش میدهی . چند سالی است که هوس تر حلوای خودمان راکرده بودم و امروز طرز تهیه ان را پرینت گرفتم و مرابسیار شاد کردی. تنها خواهشم اینست که در صورت امکان شیرینی جاتی که نیاز به فر را ندارند بیشتر اموزش بدی.
در اولین فرصت حتما تر حلوارا درست خواهم کرد که شدیدا دلم براش لک زده .
همشهری تو از هلند
مرو