۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه

رنگینک

از قبل از ماه رمضان هی‌ میشینیم میگیم وای ماه رمضان چه‌جوری می‌شه ،روزا‌ها بلند هست ،سخت،...همش میگیم چی‌ می‌شه, هیچی‌ هم نمیشه و ماه رمضان شروع می‌شه.بعد از اینکه ماه رمضان شروع می‌شه میشینیم میگیم وای حالا افطار چی‌ درست کنیم ،سحر چی‌ بخوریم،میدونید اصلا ما آدما عادتمون همش میشینیم میگیم چکار کنیم،چکار نکنیم،غافل از اینکه زندگی راحت تر و سریع تر از اون چیزی که ما فکر می‌کنیمهست،فقط نشستیم فکر خودمون رو مشغول کردیم.
بهر حال من تصمیم گرفتم غذا هایی که تو ماه رمضان بیشتر می‌چسبه و بیشتر حال میده بخوریم رو بذارم تو بلاگ.
البته بگم ته حلوا شیرازی در حال پروسه آماده سازی ایشالا فردا می‌بینید.
امروز می‌خوام رنگینک که دیشب درست کردم یاد بدم،البته همه بلد هستن و همه استاد من گفتم شاید یکی‌ بلد نباشه،یه دعا هم به ما بکنه.

مواد لازم

اندازه‌ی دقیق رو نمینویسم چون یکی‌ می‌خواد کم درست کنه یکی‌ زیاد حالا خودتون متوجه میشید
خرما
گردو
آرد
کره یا روغن
پودر قند
دارچین
طرز تهیه
اول گردو‌های درون ماهی تابه بو میدیم
،خیلی‌ راحت نه نیاز به روغن داره نه چیزی فقط حواستون باشه نسوزن،مراتب همش بزنین تا زمانی‌ که دیدید پوست گردو‌ها داره جدا می‌شه .(البته بگم هرکی‌ روش خودش داره چون در مورد رنگینک روش مختلفی‌ اتخاذ می‌کنن دیشب بین علما (من و شوهرم)اختلاف عقیده بود من می‌گفتم نمیخواد بو بدم اون میگفت باید بو بدید)البته بگم بو داده خوشمزه تره.
بعد خرما‌های که داریم هستشو میگیریم.البته یه ظرف آب کنار دستتون باشه ،که اگه دستتون چسبندگی پیدا کرد بزنید تو آب راحت بتونید کار کنید.


بعد گردو‌های که الان خنک شد یکم لایه دستتون فشارش بدید که قشنگ اگه پوستی‌ هم مونده جدا بشه،


بعد یه دونه خرما بر می‌داریم وسطش یه گردو میذاریم و می‌تونیم یه خرما دیگه بذاریم روش ویا با همون خرما گردش کنیم یا به صورت بیضی.


بعد تو بشقاب یا ظرفی‌ که میخیم میچینیم یا به صورت ایستاده یا به صورت مورب.(بخاطر همین گفتم موادش دست خودتونه چون یکی‌ می‌خواد یه بشقاب کوچیک درست کنه یکی‌ بزرگ)


حالا آرد را(برای این بشقابم حدود ۴ قاشق آرد استفاده کردم) می‌ریزیم
 و ماهی‌ تابه و تفتش میدیم نباید بسوزه همینطور کنار گاز باشید چون آرد خیلی‌ زود میسوزه،اگه سوخت بریزید دور دوباره از اول کار کنید.وقتی‌ یکم قهوه‌ای شد من حدود ۲ قاشق کره و ۲ قاشق روغن اضافه کردم
،(شما میتونید از روغن تنها یا کره تنها استفاده کنید)بعد مخلوط می‌کنیم که به رنگ قهوه‌ای تیره برسیم ،بازم تاکید می‌کنم نسوز اگه بسوزه از اول شروع کنید،چون همهٔ خوشمزه بودنش به همینه.
بعد می‌ریزیم روی خرما هامون تا همهٔ جای خرما رو بگیره
.حدود ۱۵ دقیقه میذاریم که روی خرما سفت بشه که بتونیم تزینش کنیم،من یکم کنجد ریختم زیرش آخه از طعم کنجد خوشم میاد بعدش پودر قند کامل می‌ریزیم که قشنگ سفید بشه و با دارچین به صورت مورب می‌تونیم تزئین کنید و شکل لوزی در بیاوریم که وقتی‌ هم خواستیم برش بزنیم بتونیم لوزی لوزی برش بزنیم.


البته هر طوری که دوست داشته باشید میتونید تزئین کنید.
خیلی‌ راحت و خوشمزه بمب انرژی هست اگه میخید انرژی کسب کنید درست کنید و آرد و روغنش رو کم کنید که چاق نشید. 
از من گفتن بعد نگید یاسمن چاقمون کرد.

۷ نظر:

maral گفت...

kako ie ke ranginake khodemoone
dastet dard nakone

Ashpaz گفت...

ها عمو،همون رنگینک شیرازی خودمونه،گفتم شاید بعضی‌‌ها بلد نباشن.:)

sama گفت...

چالب بود بلد نبودم یاد گرفتم خدا خیرت بده

sama گفت...

خیلی خوب بود ممنونم بلد نبودم یاد گرفتم خدا خیرت بده
خوشا به حال شوهرت با همچین همسر هنرمندی

ناشناس گفت...

mamnon az site khobet

وحید از اتاوا گفت...

سلام
در به در دنبال رنگینک بودم که یهو اینو اینجا دیدم ، کفم برید کلی ذوق مرگ شدم ، درست مثل همونیه که مامانم همیشه درست میکرد
حتما درستش میکنم
خیلی خیلی دستتون درد نکنه

Ashpaz گفت...

وحید جان
امیدوارم درست کنی و لذتش رو ببری .