۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

بامیه


و اما از هر چه بگذریم نوبتی هم باشه نوبت زولبیا بامیه هست. تا وقتی‌ من یادم میاد تو ماه رمضان همیشه زولبیا بامیه سر سفره افطار بوده. البته من خودم بامیه رو همیشه بیشتر دوست داشتم، برای همین تصمیم گرفتم امروز بامیه رو که خیلی‌ ساده و خوشمزه است درست کنم.





مواد لازم

آرد ۱ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
شکر ۲ پیمانه
گلاب ۱/۳ پیمانه
آبلیمو ۱ ق غ
زعفران ۱ سر قاشق سوپ خوری 

دستور کار
قبل از هر چیز باید شربت این شیرینی‌ رو درست کنیم. ابتدا ۲ پیمانه شکر رو با ۱ پیمانه آب درون قابلمه می‌ریزیم و میذاریم خوب حل بشه. بعد که حل شد یه کم (خیلی‌ کم) زعفران رو تو آبه جوش حل می‌کنیم و مواد اضافه می‌کنیم.

 حالا میتونیم گلاب و آبلیمو رو هم اضافه کنیم. میذاریم خوب جوش بخور که یه کم غلیظ بشه( نه خیلی‌ سفت نه خیلی‌ رقیق). حالا شربت رو میذاریم کنار تا خنک بشه.

بعد میریم سراغ مواد اصلی‌ بامیه
 ابتدا ۲ پیمانه آب،۱ قاشق غذا خوری شکر رو با کره میذاریم روی گاز تا حل بشه،






 بعد همهٔ آرد رو با هم اضافه می‌کنیم
 و حسابی‌ هم می‌زنیم تا مواد مخلوط بشه 
و یک خمیر نرم و لطیف به دست بیاد.

حالا خمیر رو میذاریم یک ربع خنک بشه.

بعد نوبت میرسه به تخم مرغ. تخم مرغ‌ها رو یکی‌ یکی‌ اضافه می‌کنیم
 و حسابی‌ هم می‌زنیم تا با هم کاملا مخلوط بشن.

 وقتی‌ یک مایع یک دست به دست اومد خمیر بامیه ما آماده است
حالا باید خمیر رو تو قیف که یه ماسوره زیگ زاگ داره بریزیم و مواد رو سرخ کنیم.
روغن باید حسابی‌ داغ باشه. خمیر رو به فاصله‌های کوچیک کوچیک میبریم و تو روغن می‌ریزیم
 و میذاریم حسابی‌ سرخ بشه.
 نه خیلی‌ قهوه‌ای بشه نه سفید باشن. یه رنگ طلائی.
حالا بامیه‌ها رو از تو روغن در میاریم و تو یه صافی می‌ریزیم که روغنش گرفته بشه



  خیلی‌ سریع همینجوری که داغ هستن تو شربتمون می‌ریزیم.


 میزان موندن تو شربت بستگی به ذائقه خودمون داره که چقدر بخوایم بامیه هامون شیرین باشن.


حالا دیگه بامیه هامون آماده است و میتونید نوش جان کنید. ما رو هم دعا کنید.




۸ نظر:

محسن گفت...

vaaay chi sakhte in agh mohsen

ناشناس گفت...

khili mamnoon
ba sepase aravan

Mohammad گفت...

pas zoolbiash koo?

مرجان گفت...

سلام
دستت دارد نکنه خانوم . من هم درست کردم والی نمیدونم چرا نرم شد، اولش خوب بود ولی ۱ ساعت که گذشت نرم شد.
باز هم تو این دیار غربت این هم غنیمته .
مرسی از دستورایی که میزاری.

Ashpaz گفت...

مرجان جون من روز اوّلی که درست کردم اصلا نرم نبود ولی‌ از روز دوم یکم نرم شد حالا به ۲ نتیجه رسیدم اول اینکه شاید شربتم خیلی‌ غلیظ نبوده ۲اینکه شیاد باید باز از اینکه از شربت بیرون آوردیم بذاریم تو صافی قشنگ شربتش بیرون باید.

اما یه نکته بهت بگم عزیزم یکی‌ از دوستم گفت تو ایران از گلوکز استفاده می‌کنن که بامیه‌ها اینجوری می‌شه.

Ashpaz گفت...

zolbia ham alan postesh mizaram berid bebinid

samira گفت...

dirooz ye aks didam az dorost kardane bamihe too ghannadiha.
cheghadr dastgahashoon kasif bood, halam be ham khord. tasmim gereftam khodam too khooneh khoonegisho dorost konam, ham salemtar ham behdashtitar.
merci ke dastooresho gozashti azizam

Ali گفت...

من عاشق بامیه هستم، اصلآ من در کل عاشق شیرینی هستم