۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

کوفتهٔ سبزی شیرازی


 ما شیرازی‌ها عاشق کوفته سبزی هستیم,درسته کوفتهٔ سبزی درست کردن کار سختی ولی‌ خیلی‌ خوشمزست
مواد لازم : 
سبزی معطر نیم کیلو ( ترخون - شوید- گشنیز و تره و جعفری و نعنا )
گوشت چرخ کرده 600 گرم
لیه نصف پیمانه
برنج گرده یا نیم دانه یک پیمانه

نمک و فلفل و زردچوبه کمی
پیاز داغ فراوان
گردو

الو بخارا(به صورت دلخواه)
زرشک(به صورت دلخواه)
کشمش بیدانه(به صورت دلخواه)

من برای ورز دادن از غذا ساز درست کردم چون قشنگ همهٔ مواد با هم مخلوط می‌شه.
طرز تهیه : 
لپه و برنج رو از قبل خیس کنین و لپه رو با آب بپزین و بعد روآبکش کنین. سبزی رو شسته و خرد کنین. 4/1 از برنج و 4/1 از سبزی خرد شده رو کنار بذارین . داخل غذاسازبرنج خیس کرده و لپه و سبزی رو با گوشت چرخ کرده مخلوط کنین تا همه مواد داخل هم قاطی بشن . نمک و فلفل و زردچوبه هم بزنین . پیاز داغ رو آماده کنین . کمی برای وسط کوفته ها نگهدارین . با دست مایه رو ورز بدین تا حالت چسبندگی پیدا کنه . اگه از غذاساز استفاده میکنین ، گوشت داخل غذاساز خوب ورز میخوره . اندازه نارنگی از مایه گوشت بردارین و وسطش گردو و پیازداغ  و الو بخارا و کشمش هم قرار بدین و گردش کنین تا درزش بسته بشه . توی بسقاب بچینین . سرخ کردن لازم نیست . 
توی ظرفی که پیازداغ تهیه کردین و ازش کمی نگه داشتین ؛ کمی زردچوبه بریزین تا کمی تفت بخوره و سپس دو پیمانه آب بریزین و حدود 4/1 پیمانه برنج و 4/1 پیمانه سبزی خرد شده داخلش بریزین . ( میشه کمی بیشتر هم ریخت ) وقتی جوش آمد کوفته ها رو داخل قابلمه بچینین . تا وقتی دوباره مایه داخلش جوش بیاد ، درقابلمه رو نذازین. وقتی جوش آمد نمک و فلفلش رو اندازه کنین و حرارت رو کم کنین و مدت یکساعت با حرارت کم بذارین تا کوفته ها مغز پخت بشن و اگه آب آش کم شد کمی اضاف کنین . تا زمانیکه آش غلیظ بشه .

من چون اینجا دسترسی به سبزی تازه ندارم از سبزی خشک استفاده کردم و از شب قبل خیس کردم و مدت زمان پختم هم بیشتر از ۱ساعت شد.
البته یادتون نره حتما ترشی خانگی داشته باشید،که خیلی‌ می‌چسبه.

۱۱ نظر:

ELHAM گفت...

من میمیرم واسه کوفته................وووووووو ی ی ی ی ی دستت درد نکنه

ناشناس گفت...

aaay hal mide koofte aaay hal mide.
bokhori badesham baaakhabi :d

ناشناس گفت...

vaghan adam mehmoni bere kofte sabzi nabashe hal neide dastet tala

ناشناس گفت...

Karet doroste

setareh گفت...

salam
shoma koofte tabrizi ham dorost kardid?
age are mishe dastoor pokhtesho bedid
kheili mamnoon

Ashpaz گفت...

stareh jan man kofte tabrizi dorost nakardam harvaght dorost konam hatman mizaram to blogam .

نگار گفت...

وقتي ميگي شيرازي ها كيف مي كنم
چون منم شيرازي هستم و تمام اين غذاهاي شيرازي رو مامانم عالي درست ميكنه و من ميفهمم الان طعم همشو

Ashpaz گفت...

نگار جان لطف دارید ،قربونه همه ی شیرازی ها .

نگار گفت...

ميسي

الی گولو گفت...

سلام عزیزم خب چرا ریسکیه؟ من اینو درست میکنم بخورم یعنی مردم از بس شما شیرازیها تعریفشو کردین و دل ما رو آب کردین

Ashpaz گفت...

وقتی میخوای کوفتش رو بندازی تو اش خیلی با احتیاط انجام بده مشکل ترینش همینه که کوفته تو اش از هم باز نشه الهام جون.