۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

نان بربری



اگه شما مثل من عاشق نان بربری هستید ولی‌ خوب دسترسی ندارین،این یکی‌ از بهترین دستور‌ها هست،نان بربری داغ،
با کشک و بادمجان و سبزی
،آخ چه حالی‌ میده،حتما درست کنید خیلی‌ خوشمزست.
 این نان برای کسایی که خارج از ایران هستند و دسترسی ندران خیلی‌ خوشمزست ،البته شما هم که دسترسی هم دارید امتحان کنید به امتحان کردنش ارزش داره.

مواد لازم
آرد ۱کیلو
خمیر مایع نصف ق چ
آب به میزان لازم
سبوس آرد به میزان لازم
کنجد یا سیاه دانه در صورت دلخواه
طرز تهیه
خمیر مایع را در ۵ ق غ آب مخلوط می‌کنیم و می‌گذریم ۱۵ دقیقه بماند،بعد ۱ کیلو آرد را اضافه می‌کنیم و کم کم آب اضافه می‌کنیم و مخلوط می‌کنیم،طوری که وقتی‌ خمیر را میکشیم حالت کشدار و چسبناک باشد روی خمیر پارچه میندازیم و به مدت ۱ ساعت در جای گرم قرار میدهیم.

مواد روی نان
۲ ق غ آرد با ۶ ق غ آب مخلوط می‌کنیم و روی گاز می‌گذریم که رنگ تیره پیدا کند,البته حواستون باشه زود میسوزه .
خمیر را به اندازهٔ یک مشت از خمیر جدا کرده و در سینی فر که با کمی‌ روغن چرب کرده و زیر آنرا سبوس آرد ریختیم پهن می‌کنیم بصورت مستطیلی پهن می‌کنیم اگه چسبناک بود می‌تونیم دستمنو با مقداری آب خیس کنیم . ۲ انگشت شصت مان را در جهت مخالف روی خمیر میکشیم تا حالت پستی بلندی نون بربری ایجاد بشه.روی نان را موادی که آماده کرده بودیم میریزیم و کنجد و سیاه دانه میریزیم و در فر قرار میدیم به مدت ۳۰ دقیقه درجه ۱۷۰ سانتیگراد.

نکته 
هروقت دیدید نان شما روش برشته شد فر را خاموش کنین چون فر برقی با فر گازی تفاوت داره.
برید میز رو آمده کنید که نان آماده شد
دستور کشک بادمجان هم زود میزارم که درست کنید خیلی‌ خوشمزست



۱۷ نظر:

ELHAM گفت...

دیگوری دیگور نون بربری ی ی ی ی آخ جووووون
دستت درد نکنه خانوم طلا!!!!

ناشناس گفت...

salam ,dastetoun dard nakone ,kheyli eshte ha awar be nazar miyad agar emtehan kardam khabar midam ,mmmmmmmmmmmeeeeeeeeeerrrrrccccccciiiiii

ناشناس گفت...

bar bari aay barbariiiiiiiiiiiiiiiiiiii

nina گفت...

وااای دستت دارد نکنه، من عاشقه نون بربری هستم ولی تو اینجا (کوبا) نون بربری کجا بود حتما دورو ست میکنم و خبرشو بهت میدم

ناشناس گفت...

عزیزم من در ایران نیستم سبوس و خمیر مایع رو با چه نامی در اروپا میشناسن؟

ناشناس گفت...

عزیزم من در ایران نیستم سبوس و خمیر مایع رو با چه نامی در اروپا میشناسن؟

Ashpaz گفت...

من آلمان هستم اینجا به خمیر مایه میگن hefeو انگلیسیش yeast به سبوس میگن weizen kleie انگلیسیش هم wheat bran.
امیدوارم درست کنی‌ و دوست داشته باشی‌

nahal گفت...

salam merci az recipe. man emrooz dorost kardam hodadan yek saat tool keshif ke kami roosh shoro be bereshteh shodan bekone, dar zemn kheili ham seft shod. to aks male shoma be nazar kheili narm miad. fekr mikonin kojaie kar irad dashte. merciiii

Ashpaz گفت...

نهال جون مال من ۳۰ دقیقه نهایتش بود تازه فر‌ من هم برقی ولی‌ باری من تعجب که ۱ ساعت تو فر‌ بود؟حالا فر‌ شما برقیه یا گازی؟رو درجه حرارت چند درجه گذشته بودی؟محلول آب و آرد رو گاز گذاشتی و روی نان بدی؟چون من خیلی‌ درست کردم همیشه نرم می‌شه البته اگه اضافه بیاد لایه دستمال میپیچم تو کیسه پلاستیک میزارم فرداش بازم یکم سفت تر از روز اول ولی‌ روز اول خیلی‌ خوبه.میخوای بیشتر توضیح بده عزیزم که بتونم کمک کنم ببینم کجایی کار اشتباه بود،

ناشناس گفت...

salam kheyli mamnoon az non haee ke gozashtin man taze saytetoono didam az tarighe facebook. kheyli khoshhal shodam az in ke ba web shoma ashna shodam mer30 babate karatoon

ناشناس گفت...

دوست عزیز با تشکر از زحماتی که میکشید .راستش من امروز با همین دستور نان بربری درست کردم )البته همه چیز رو نصف کردم) مو به مو هم انجام دادم.اما متاسفانه اصلا نان خوبی بدست نیاوردم.نه رویه اون خیلی شبیه به نون بربری شده بود و نه اصلا مزه نون بربری میداد.در ضمن فکر کنم که شما اضافه کردن نمک رو هم فراموش کردید در این دستور بگذارید.چون نانش اصلا نمک نداشت .البته من طبق دستور درست کردم.چون نمیخواستم نظر خودم رو برای بار اول دخالت بدم.اما اصلا حتی یک کم هم مزه نان بربری نمیداد.اگر لطف کنید و بگید که اشکال کارم کجا بوده ممنون میشم.

Ashpaz گفت...

دوست عزیز من می‌تونم یه بار دیگه نون بربری درست کنم و ایندفعه با فیلم همه چیز رو ببینید فکر کنم اینطوری راحت تر باشه چون واقعا نمیدونم اشکال کجاست اگه مرحله به مرحله رفته باشید نباید مشکلی‌ باشه چون من همیشه با همین دستور درست می‌کنم من قول میدم در اولین فرصت فیلم بگیرم بذارم در بلاگم .چون الان اگه بخوام بگم شاید مشکل از خمیر مایه باشه یا شاید آرد و آب رو خوب نذاشتید رو گاز حل بش من حتما و همچی‌ رو باید ببرم زیر سوال، این آخر هفته فیلم میگیرم میزارم شاید شما متوجه بشید اگه بازم سوألی بود اونموقه راحت تر می‌تونم راهنمائی کنم

ناشناس گفت...

ممنون از محبت و توجهتون دوست عزیز.اگر این کار رو بکنید که بینهایت ممنونتون میشم.همیشه دعاتون میکنم.پاینده باشید.

marjan گفت...

salaaam azizam,
bebin man ye soal dashtam, man ageh be jaye ab, shir berizam va ba shir dorost konam, eshkali pish miad??
mikham bedoonam ke vaghti khamir ro mizaram ke bemooneh ye chand saat, momkeneh ke oon shir betorshe ya khamir ro kharab koneh??
chon kheili doost daram mazeh noon ro ba shir emtehan konam, vasheh main mikham motmaen besham ke khamiam kharab nashe.
merci ageh lotf koni javab bedi mamnoon misham

Ashpaz گفت...

مرجان عزیز راستش من تا حالا نان بربری را با شیر امتحان نکردم،ولی‌ نان‌های زیادی با شیر درست کردم بنظر من اگه بخی تام نان بربری داشته باشه با شیر جالب نمیشه،و در مورد سوالی که گفتی‌ نه مایه خمیر با شیر خراب نمیشه.می‌خوام یک بار نان بربری را درست کنم و فیلم بگیرم بذارم که قشنگ متوجه باشید ولی‌ هنوز وقت نکردم به زودی میزارم ایشالا .

marjan گفت...

merci, kheili lotf kardin,

Royam گفت...

kahnoom ashpaz dastore kashk bademjonet chi shod pas????man kashk bademjoon mikham