۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

کلم پلو شیرازی


خیلی‌ وقت بود می‌خواستم بیام آپ کنم ولی‌ حسّش نبود وقتی‌ هوا ابری و گرفتست دل‌ من هم میگیره بهر حال بعد از مدتها اومدم و یک غذای خیلی‌ خوشمزه رو درست کردم ،خیلی‌‌ها کلم پلو درست می‌کنن ولی‌ اصل کلم پلو شیرازی اینطوری هست که من آموزش میدم ،امیدوارم درست کنید و لذت ببرید،کار سختی نیست فقط کوفته درست کردنش یکم زمان میبره که خوشمزه بودنشم به همونه .


مواد لازم
کلم قمری یا کلم برگ
گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
نمک .فلفل
آرد نخود چی‌ ۲ قاشق سر خالی‌
تخم مرغ ۱ عدد کوچک
ریحون،ترخون،تره
پودر لیمو عمانی
برنج
آبلیمو
طرز تهیه
می تونید از کلم قمری یا برگ استفاده کنید یا هر کدام که دوست داشتید .
کلم قمری رو می شوریم خرد می‌کنیم و درون قابلمه با مقداری نمک،زرد چوبه و آب میذاریم که بپزه در آخر سر هم مقداری آبلیمو اضافه می‌کنیم.

صبر می‌کنیم تا کاملا آبش تمومم بشه و بپزد.
تا موقعی‌ که کلم‌ها میپزن میریم سراغ کوفته‌ها مون،گوشت ،تخم مرغ و پیاز رنده شده ( آب پیاز را گرفته) باهم مخلوط می‌کنیم و نمک زرد چوبه و فلفل اضافه می‌کنیم و مقداری آرد نخود چی‌.
 مایه باید به صورتی‌ که در شکل می‌بینید باشه.

حالا یک تکه بر می‌داریم و گرد می‌کنیم.
هرچی‌ کوچک تر باشه بهتر و قشنگ تره و درون روغن سرخ می‌کنیم.

برنج را میذاریم بجوشه و مقداری زرد چوبه اضافه می‌کنیم، برنج باید یکم  سفت باش هنباید خیلی‌ بجوشه باید یکم دونه برنج زیر دست حسش کنیم وقتی‌ صاف کردیم سبزی را اضافه می‌کنیم(من از سبزی خشک استفاده کردم) کلمه پخته را اضافه می‌کنیم و مقداری پودر لیمو عمانی و فلفل اضافه می‌کنیم.پودر لیمو عمانی خیلی‌ خوش طعمش می‌کنه.البته این کار را فقط من انجام میدم که در طعمش خیلی‌ موثر.

بعد میذاریم که دم بکشه .
وقتی‌ دم کشید در ظرف مورد نظر میکشیم و کوفته‌ها و با مقداری پیاز داغاضافه و تزینش می‌کنیم و با سالاد شیرازی و ترشی نوش جان می‌کنیم،خیلی‌ خوشمزست حتما با این روش درست کنید خیلی‌ خوشمزه می‌شه.

۳ نظر:

sahar گفت...

salam yasaman jan
khoobi? dige zaheran nemiay inja, delemoon barat tang shode, nakone dige nemikhay up koni :(

ناشناس گفت...

دستتون درد نکنه ،،،، به نظر خیلی خوش مزه میاد .... من هم شیرازی هستم ... از اونجایی که کلام پلو همیشه کمی خشک میشه میشود رب انار به کلم اضافه کرد ،،کمی کلام پلو رو نرمتر میکنه .......... امان از وقتی که با ترشی مادر بزرگها خورده بشه

ardeshir گفت...

baaaah
yade kalam polohaye shirazi oftadam. ye doost dahstam ghablan vasam dorost karde bood, yadesh bekheir
ba tashakor