۱۳۸۹ آبان ۱۴, جمعه

پتات چاپ



این غذارو مامانم از بچگی برامون درست میکرد خودش هم از یکی‌ از دوستان بوشهری یاد گرفته بود،چند وقت پیش در وبسایت طیبه عزیز که خودش بوشهری هست این غذا رو دیدم که تاریخچه این غذارو اینطوری توصیف کرده که مثل این که این غذا زمانی‌ که بوشهر مستعمره انگلیس‌ها بود وارد این شهر شده وطیبه عزیز نوشته بود که " پتات" كه مشخصه بايد از كلمه "پتيتو" به معني سيب زميني اومده باشه. "چاپ" يعني قطعه قطعه كردن. پس ميتونه كلش به معني تيكه هاي سيب زميني باشه. ولي باز يه تئوري ديگه دارم... " پَتيز" در انگليسي به معني كتلتهاست. و چون اين غذا مثل كتلت ميمونه، پس كلمه "پتات" ميتونه از "پتي" هم اومده باشه. بگذريم.... من كه سالها فكر كردم و نتيجه اي نگرفتم."

مهم اینه که این غذا خیلی‌ خوشمزست من که خیلی‌ دوست دارم تاحالا هم چند بار درست کردم یکم وقت لازم داره ولی‌ نتیجه محشره.

مواد لازم

سيب زميني متوسط 6 عدد
تخم مرغ 1 عدد
گوشت چرخ كرده 200 گرم
زرشك 1 ق غ
جعفري خورد شده 1 ق غ
پياز 1 عدد
رب گوجه فرنگي 1 ق غ
آبليمو 1 ق چ
زرد چوبه 2/1 ق چ
کاری 4/1 ق چ
نمك – فلفل
آرد سوخاری
طرز تهیه
پیاز هارو ریز خرد کرده و گوشت چرخ کرده را اضافه می‌کنیم و ادویه هارو هم اضافه می‌کنم زرشک را از قبل خیس کرده و صاف می‌کنیم و به مواد اضافه می‌کنیم جعفری ساطوری را اضافه می‌کنیم و در نهایت رب گوجه و آبلیمو اضافه می‌کنیم و وقتی‌ مخلوط شد زیر گاز را خاموش می‌کنیم و میریم سراغ خمیر.سیب زمینی‌ هارو آب پز کنید من ایندفعه از روش سنتی یعنی‌ روی گاز استفاده کردم بجای مایکروفر.
بعد پوست سیب زمینی‌ هارو جدا کنید و رنده کنید اگه هم پتتو مشر دارید که له‌ کنید من نداشتم ،

بعد ۱ دانه تخم مرغ را اضافه می‌کنیم و کامل مخلوط می‌کنیم اگه چسبناک بود میتونید آرد اضافه کنید که مثل یک خمیر یک دست بشه ولی‌ خیلی‌ آرد اضافه نکنید(،من اصلا اضافه نکردم) ولی‌ اگه بار اول هستید درست می‌کنیم اضافه کنید که مشکلی‌ نداشته باشید.

میتونید خمیر را به صورت رول در بیارید و برش بزنید

 بعد خمیر را توی دستتون باز کنید
و مقداری گوشت بریزید وسطش و از کنار‌ه‌های خمیر روش رو بپوشونید ،دست تنها بودم نتونستم از این قسمت عکس بگیرم شرمنده اگه نتونستید گرد کنید مثل کوبه انجام بدید و ببندینش.
نکته مهم اینجاست که باید طوری ببندید که گوشت بیرون نریزه این خیلی‌ مهم البته وقتی درست کنید متوجه میشید.
وقتی‌ گرد کردید در آرد سوخاری کاور می‌کنیم
و در روغن داغ سرخ می‌کنیم.

به همین راحتی‌ و خوشمزگی.

یه نکته بگم شما هر مقدار سیب زمینی‌ استفاده کردی فقط از ۱ عدد تخم مرغ استفاده کنید.
به علت گرسنگی و فرامشی عکسی‌ از برشش ندارم شما به بزرگی‌ خودتون ببخشید.



۷ نظر:

ناشناس گفت...

salam
shabihe kookoo sibzamini shode
yam yam

ELHAM گفت...

سلام یاسی جون
خیلی حیفه که عکسای وبلاگت بدونه فیلتر باز نمیشه
یه فکری به حالش بکن

ناشناس گفت...

Kheyli mamnon az recipesh
khoshmazeh be nazar mirese..

ناشناس گفت...

dorost ksrdam , khoshmazeh shos vali be khoshgeli male shoma nashod. merci aali bood

رها گفت...

سلام من این غذا رو همین الان درست کردم فقط تخم مرغش رو یادم رفت بزنم:)
خوشمزه شد اما بیشتر مزه سیب زمینی میداد! نتونستم خیلی گوشت لاش بریزم...چون میترسیدم واشه..میخواستم ببینم شما هم مقدار کمی گوشت لاش میریزید درسته؟ در ضمن مدل کوبه درستش کردم بیشتر شبیه استوانه شد
ممنونم بخاطر رسپیهای خوشمزه تون

Ashpaz گفت...

راه جان شرمند دیر جواب دادم آره مزه سیب زمینی‌ غالب ولی‌ میتونی‌ گوشت بیشتر استفاده کنی‌ .ولی‌ در کلّ طعم خوبی‌ داره ،کوبه هم درست کن اونم خیلی‌ خوشمزست

Ashpaz گفت...

دوست عزیز ژله عربی‌ و ایرانی‌ پودر خوک نیست حتا ژله دکتر اتکر آلمانی‌ هم خوک نیست