۱۳۸۹ اسفند ۲۲, یکشنبه

سوهان عسلی

من دیروز از مسافرت برگشتم جای همه دوستان سبز خیلی خوش گذشت،و همونطور که قول داده بودم شروع کردم به شیرینی درست کردن و چون درست کردن سوهان عسلی به تنهایی سخت هست از آقای همسر کمک گرفتم و تعطیلات آخر هفته رو بجای استراحت مشغول شیرینی پزی شدیم.


مواد لازم 

۱ استکان بادام
۱  ق غ  روغن جامد یا مایع
۱ استکان شکر
۱ ق غ عسل
خلال پسته
طرز تهیه
سینی فر رو مقدارکمی چرب کنید.
روغن،شکرو عسل را در یک ظرف مسی با  هم مخلوط میکنیم ،
حرارت ملایم باشه که شکر آب بشه باید مرتب هم بزنیم که یک دست بشه.
وقتی کرم رنگ شود خلال بادام رو اضافه میکنیم ومخلوط میکنیم
 که خلال بادام رنگش به قهوای روشن تبدیل بشه.

اگه می خواید رنگش رو بهتر ببینید یک لیوان رو آب کنید وا مقداری از سوهان رو درونش بریزید که رنگش کاملا مشخص بشه.

وقتی به رنگ دلخواه رسید با قاشق مقدار کمی از مواد رو میریزیم و اینجا نیرو کمکی باید سریع خلال پسته رو روی سوهان ها بریزه.


اگه موقع کارامل کردن شکر و روغن وعسل غافل شدید و احساس کردید بوی سوختن می ده،خلال بادام رو اضافه نکنید ،مواد رو بریزید دور وا از اول دست به کار بشید.
خیلی باید احتیاط کنید چون به شدت داغ هست،حواستون به دست خودتون و نیرو کمکتون باشه که نسوزه.

اگه مایه سوهان سفت شود دوباره روی گاز بزارید که نرم بشه .
اگه دیدید مایه سوهان خیلی سفته اندازه ی ۱ قاشق گلاب اضافه کنید.

بازم تاکید میکنم خیلی با احتیاط کار کنید که دستتون نسوزه،البته در این شیرینی من دستگیره اشپزیم رو فدا کردم وسوخت ولی  نتیجه عالی شد.

پارسال این شیرینی رو با مادرم  به مقدار خیلی زیاد درست کردیم ولی امسال عید چون ایران نیستم و هیچکس رو اینجا نداریم فقط برای اینکه به شما دوستان خوبم آموزش بدم درست کردم.
امیدوارم امتحان کنید و دوست داشته باشید.


     

۸ نظر:

نگار گفت...

واييييييييي
اين از اون چيزاست هاااااا
ميسي
عالي

هانیه گفت...

به به، دست گلت درد نکنه

بهار گفت...

سلام در به در دنبال شیرینی عید میگشتم تا وب لاگ شما رو دیدم
مرسی خیلی هنرمند هستید

ناشناس گفت...

Guten tag
man b karamel sheker na roghan va na asal ya golab mizanam salhast vali in raveshe shoma ra test mikonam, khala pesteye kaufland va Rewe ham americaist va rangesh b dard kar namikhore .
Armin aus Dortmund

ناشناس گفت...

درست کردم خوب بود خیلی توضیحات عالی بود طعم و مزه خوبی داره ولی خیلی سفت میشه فکر کنم چند تاش را بخوریم دندون دیگه ای واسمون نمونه میترسم مهمونهام حتی امتحانش هم نکنن

سولماز گفت...

برای نرم تر شدن چکار کنم دندونای ما چکش نیست

Ashpaz گفت...

سولماز عزیز سوهان همیشه سفته و وقتی هم هوا سرد باشه این سوهان بیشتر سفت میشه اما تنها باید با چایی داغ خورده بشه و در جای گرم بزاری ایشالا درست کنی و مهمون ها لذت ببرن.

سولماز گفت...

سلام من این را درست کردم همون روز اول سفت بود ولی روز بعد دیدم نرم تر شده کلی واسه مامانم درست کردم خیلی خوشش اومد به همه دوستام هم دستورش را دادم تا درست کنن خیلی هم راحت بود تنهایی درست کردم چون شوهرم کارش طوریه که بیشتر اوقات خونه نیست منم شاغلم اما این را تونستم تو نیم ساعت درست کنم خیلی ممنون